Den tragiske flyulykke, hvor et Boeing 737 MAX 8 i søndags styrtede ned lidt udenfor for Addis Abeba i Etiopien med 156 dræbte, har medført en reaktion fra flyselskaber og luftfartmyndigheder over hele verden.
Kort tid efter ulykken meddelte Etiopien og lige efter også Kina, at alle Boeing 737 fly ville være ‘grounded’ på ubestemt tid.
I går og i dag har adskillige flyselskaber overalt i verden gjort det samme og her til aften har EASA, den europæiske luftfartmyndighed, suspenderet al flyvning med flytypen Boeing 737 MAX 8.
Ulykken i søndags i Etiopien ligner påfaldende en ulykke med et tilsvarende Boeing 737 Max fly i Jakarta i Indonesien sidste år.
Rettidig omhu eller ren panik?
Som følge af sammenfaldet af flytype ved de to ulykker er der – især i medier og på sociale medier – opstået en stærk tvivl om hvorvidt Boeings 737-fly overhovedet er sikker at flyve med.
Flere europæiske luftfartsmyndigheder, blandt andet i Storbritannien og Tyskland, havde allerede inden EASAs beslutning egenhændigt taget alle Boeing 737 Max 8 fly ud af drift.
Der findes endnu ikke nogle oplysninger om hverken årsager eller forklaringer på styrtet ved Addis Abeba i søndags.
De sorte bokse er fundet, men der forlyder endnu intet om indholdet i de sorte bokse.
Selvom en tragisk flyulykke som den i Etiopien altid er meget skræmmende, så er det efterhånden globale flyveforbud for Boeings 737 MAX 8 ikke rigtig set før.
På den ene side er rettidig omhu og proaktive tiltag jo altid det rigtige og bør være en naturlig del af enhver krisehåndtering.
På den anden side er et globalt flyveforbud for en enkelt flytype ikke rigtig set før, og det virker voldsomt – især fordi spekulationerne fylder meget, mens vi stadig venter på fakta om det seneste styrt.
Det er efterhånden kun USA og Canada, der (endnu?) ikke har grounded Boeing 737 MAX 8.
Den danske luftfartsmyndighed Center for Luftfart under Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen valgte at afvente en udmelding fra den europæiske luftfartsmyndighed:
Vi valgte ikke at gøre det, (udstede flyveforbud lokalt i Danmark, red.), før vi fik noget mere fra Easa.
Vi havde ingen informationer, der be- eller afkræftede en sammenhæng mellem de to flystyrt.
Det er ren spekulation. Og det kan man også se af det, Easa skriver.
De gør det udelukkende på mistanken og på, at man ikke kan udelukke en sammenhæng, siger Michael Dela, Center for Luftfart – Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen.
dr.dk
Opdatering 12/3 2019:
De amerikanske myndigheder har meddelt, at de tilslutter sig det efterhånden globale flyveforbud for Boeing 737 MAX 8 og Boeing 737 MAX 9.
Boeing, der er producent af de to versioner af Boeing 737 MAX, meddeler ligeledes, at det anbefales at holde flyene på jorden indtil videre.