Første kommercielle elektriske fly - flyvere.dk

Foto: Wikimedia commons.

Første kommercielle elektriske fly

Medier i både ind- og udland beretter her til morgen om den første flyvning med et kommercielt elektrisk fly.

Det canadiske flyselskab Harbour Air, har i samarbejde med det australske selskab magniX, gennemført en vellykket testflyvning med et elektrisk drevet pasasagerfly her til morgen dansk tid.

Hermed er det første kommercielle elektriske fly en realitet.

I en fælles pressemeddelelse fra Harbour Air og MagniX udtrykker de to selskaber, at:

This historic flight signifies the start of the third era in aviation – the electric age, […]

BBC

De elektriske fly er under udvikling for (undskyld udtrykket) fulde sejl over det meste af verden.

Der udvikles og testes elektriske fremdriftssystemer og fly med el-motorer og hybridmotorer overalt.

Her på flyvere.dk har vi tidligere skrevet flere artikler om elektriske fly, blandt andet om Airbus e-fan fly, der gennemførte en testflyvning i april 2014 i Mérignac Lufthavnen, Frankrig, og i 2019 om Eviations elektriske passagerfly Alice, der blev præsenteret på Paris Airshow i 2019.

Der er flere måder at inddele flyvningens historie og udviklingen af flyvningen på.

Vi mener, der er tre grundlæggende trin i den moderne flyvnings historiske udvikling:

  • De første motoriserede fly, udviklet og fløjet af pionerere som Brødrene Wright i starten af 1900-tallet.
  • Jetalderen, med de første jetdrevne fly under og efter 2. verdenskrig 1939 – 1945.
  • De elektriske fly, der med en buldrende udvikling, stadig er i sin vorden.

Første kommercielle flyvning med et elektrisk fly

Flyvningen fandt sted med et de Havilland Canada DHC-2 Beaver passager vandfly fra Harbour Air.

de Havilland Canada DHC-2 Beaver har normalt en kapacitet på seks passegerer.

Flyet lettede fra vandet på floden Fraser ved Richmond i British Columbia i Canada.

Flyet er udstyret med magniXs elektriske magni500 fremdriftssystem, der yder 750 HK (560 kW).

Det var Harbour Airs grundlægger og CEO Greg McDougall, der fløj flyet.

Today, we made history. I am incredibly proud of Harbour Air’s leadership role in re-defining safety and innovation in the aviation and seaplane industry. Canada has long held an iconic role in the history of aviation, and to be part of this incredible world-first milestone is something we can all be really proud of.

Greg McDougall, Harbour Air

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22