Boeing F/A-18E/F Super Hornet er et amerikansk kampfly - flyvere.dk
To-sædet USN F/A-18F Super Hornet agerer tankfly for et et-sædet USN F/A-18E Super Hornet. Foto: Jarod Hodge, USN. Public domain.

Har Boeing et eller to fly med i konkurrence?

Er Boeing ved at skyde sig selv i foden eller er der tale om et snedigt og udspekuleret spil om århundredets flykøb?

Der er i de sidste dage opstået tvivl og en del frustration helt ind på kampfly-kontoret i det danske forsvarsministerium.

Det er sket efter det er kommet frem, at Boeing har fremsat udtalelser, der tyder på at de selv mener, at have hele to flytyper med i konkurrencen om Danmarks indkøb af nye kampfly.

Har Boeing et eller to fly med i konkurrence?

Boeings Tom Bell udtalte i forbindelse med Boeings stort anlagte charme- og medie offensiv i Danmark, at Boeing har to flytyper med i konkurrence; nemlig den to-sædede F/A-18F Super Hornet og den et-sædede F/A-18E Super Hornet.

Det skabte nærmest øjeblikkeligt krusninger i vandoverfladen.

Både i form af adskillige medie historier, der såede tvivl om hvad der egentlig er gældende – ikke mindst set fra officielt dansk side.

Men også i form af en vis politisk og ministeriel irritation over denne opståede tvivl.

Et grotesk roderi

Dr.dk skriver om hvordan SFs forsvarsordfører Holger K. Nielsen kalder det “…fuldstændig uholdbart, hvis der er forskellige opfattelser af så vigtigt et spørgsmål“.

De Radikales forsvarsordfører Martin Lidegaard mener at;

Det er noget syndigt rod. Det er jo helt grotesk, at vi her, få uger før vi skal tage beslutningen, faktisk ikke rigtig ved, hvilke fly, der er i spil.1

Netmediet nytkampfly.dk skrev i en artikeloverskrift, at Boeing lyver om antal kampfly-kandidater. (Linket er ikke længere aktivt.)

Mediet har siden dets start fokuseret på alle forhold omkring indkøbet af nye kampfly til det danske luftvåben.

Boeings udmelding er blevet tilbagevist af Forsvarsministeriet.

Ifølge dr.dk understreger ministeriet i et skriftligt svar til DR, at Boeing specifikt er blevet bedt om oplysninger alene på den to-sædede udgave af Super Hornet – altså på Boeing F/A-18F Super Hornet.

Har Boeing et eller to fly med i konkurrence? flyvere.dk
Boeings annonce indrykket i danske medier

Miseren startede da Boeings Tom Bell, Senior Vice President hos Boeing, udtalte at Boeing har to forskellige fly med i konkurrencen om nye kampfly til det danske luftvåben.

Udtalelsen faldt under Tom Bells besøg i Danmark da Boeing søsatte en stort anlagt mediekampagne i Danmark.

Boeing har valgt at indrykke helsides annoncer i flere aviser, på billboards og f.eks. ved busstoppesteder.

Herefter gik der Boing Boing i den.

 

Boeing! Boeing!

Det er ikke til at blive helt klog på hvad Boeing ønsker at opnå med Tom Bells udtalelser eller med Boeings mediekampagne, for den sags skyld.

Boeings adfærd i det danske medielandskab virker både desperat og unaturlig.

Samtidig ved vi, at amerikanske firmaer er ekstremt mediebevidste.

Er det inkompetence fra Boeings side? Nej, det tror vi overhovedet ikke på…

For så vidt angår Tom Bells udtalelser, så er det jo ret nemt at få dem be- eller afkræftet og samtidig få slået fast hvordan kunden (den danske stat) ser på den sag.

Det har Forsvarsministeriets kampflykontor allerede sørget for i en skriftlig udmelding til bla. dr.dk.

Derimod er hele mediekampagnen med annoncer og billboards osv. lidt mere uforståelig.

Det er ikke så tit at amerikanske firmaer trykker charme- og lobbyknappen helt i bund overfor den danske offentlighed.

Skal kampagnen ses som et meget amerikansk forsøg på at påvirke en (ikke-eksisterende?) opinion til fordel for Boeings F-18 Super Hornet.

Noget kunne tyde på det

Samtidig virker det desperat hvis Boeing tror, at det danske demokrati påvirkes direkte som en mediekampagne til at lave business på.

Det virker som om Boeing tror, at den amerikanske tradition med at opfordre til at “Call your congressman“, kan overføres til danske forhold.

Hvis der er bare et gran af sandhed i denne formodning, så virker det ynkeligt.

Men måske er der noget om snakken…?

Metoden er jo godt gennemprøvet i USA, hvor alle tænkelige former for direkte og indirekte påvirkning af beslutningstagere gennem lobbyisme, reklamer, infomercials mv. hører til dagens orden.

I Danmark er vi ikke så vant til det og der er heller ikke nogen tradition for at virksomheder på den måde “spørger befolkningen”.

Hvad nu hvis A.P. Møller Mærsk indrykkede helsides annoncer henvendt til befolkningen om at Folketinget burde satse på en skattebetalt udbygning af deres olieudvinding i Nordsøen og samtidig skrue helt ned for den grønne omstilling?

Det ville aldrig gå godt… og det ville være ligeså uhørt i den danske offentlighed.2

Summa summarum; det er svært at tro, at der hos Boeing eksisterer en så naiv opfattelse af hvad man kan opnå, bare man bruger penge nok på mediekampagner rettet mod den enkelte borger i Danmark.

Forklaringen er nok snarere, at her er tale om gennemtænkt og velorkestreret Boeing spin.

Spin, der retter sig mod alle beslutningstagere i Danmark; befolkning, regering, folketing osv.

Boeing: Det handler om økonomi

Dr.dk har i artiklen Analyse: Kampfly på dansk charmeoffensiv analyseret Boeings initiativer den sidste tid.

Analysen tager sit udgangspunkt i Boeings motiver for at brede sin kampagne ud til hele det danske samfund. Boeing har allerede i årevis forsøgt at påvirke de danske politikere gennem traditionelt lobby arbejde.

Det er klart, at Boeing forsøger at positionere sig fordelagtigt når efterspillet om nye kampfly går i gang.

Der vil, som DR nævner, være et periode mellem tidspunktet for regeringens offentliggørelse af sin anbefaling og frem til at den endelige beslutning om flykøbet vedtages af folketinget.

Her i ligger den egentlige grund til at Boeing agerer, som de gør for tiden med store annonce kampagner.

Det handler om at få lagt pres på 179 folketingsmedlemmer, så de vælger Boeing.

Boeing gør det med vanlig amerikansk sans for kommunikation, opinionsdannelse og lobbyarbejde.

Det er en mediekampagne, der i sine budskaber taler direkte til både borgere, opinionsdannere og alle Folketingets medlemmer.

Der bliver lovet nye arbejdspladser i overmål og der bliver lovet milliard store driftsbesparelser for statskasse.

Endelig lover Boeing, at Super Hornet er så gennemprøvet, så den aldrig vil udvikle sig til en ny indkøbsskandale a la IC4…

Favoritten

DRs analyse bygger blandt andet på formodningen om at et andet fly, nemlig Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter er favorit til at blive valgt.

Flyvere.dk er ikke helt så sikre på hvilket fly, der er den egentlige favorit. Det kommer an på hvem man spørger.

Spørger man folk med faglig indsigt i tingene er der ingen tvivl – de vil ha’ en F-35’er.

Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter er det fly i feltet, der har langt de bedste og mest moderne features.

Det er et fly for fremtiden!

Både Boeing F/A-18E/F Super Hornet og EuroFighter Typhoon er i virkeligheden ikke moderne kampfly på samme måde som F-35 – ikke længere…

Det er efterhånden en del år siden at Hornet og Typhoon flyene blev udviklet.

Men hvilket svar får man mon, hvis man spørger Folketingets medlemmer, der har en hang til først og fremmest at se på pengene, når der skal købes ind?

Er et fly, der koster over en halv milliard kroner i indkøb, så stadig favorit?

Hvad med den danske befolkning, som Boeing henvender sig direkte til? Synes den også at det er i orden at vælge det dyreste fly, hvis udgiften bruges af politikerne som argument for nedskæringer og forringelser andre steder i samfundet?

Alt det har Boeing gjort sig krystalklart – og de agerer og navigerer dygtigt gennem medie- og opinions landskabet… og de ved at deres pris er den mest favorable.

En sejr for dansk folkesind!

Der kom (selvfølgelig) et typisk dansk modsvar i flere medier.

På netmediet lokalavisen.dk kan man få bekræftet at danskernes ironiske sans er alive and kickin’.

I artiklen Danskerne tager tykt pis på Boeings kampflyskampagne på lokalavisen.dk (artiklen findes ikke længere på lokalavisen.dk) gav en stribe kreative sjæle Boeings annoncekampagne svar på tiltale.

Det var en underholdende reaktion på Boeings aparte adfærd den seneste tid.

1: Kilde: dr.dk.
2: Mærsk overvejer faktisk at lukke delvist ned for deres olie- og gas aktiviteter i Nordsøen, men det er en helt anden historie.
Kilde: TV2.

Andre artikler

Er drømmen forbi? flyvere.dk

Er drømmen forbi?

Verdens største fly Antonov AN-225 er blevet ødelagt af russiske styrker.

Læs også

Tags

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev. Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Kategorier