Nye problemer med Boeing 737 MAX - flyvere.dk

med et

Nye problemer for Boeing 737 MAX

Kategori: Nyheder

Tags: Boeing 737 MAX, Boeing 737 MAX krisen, MCAS

De mange problemer for Boeing 737 MAX modellens flysoftware vil ingen ende tage.

I dag rapporterer flere medier over hele verden om nye software problemer for Boeings 737 MAX flymodel og dens flysoftware.

Under en testflyvning i en Boeing 737 Max flysimulator har test-piloter fra den amerikanske luftfartsmyndighed Federal Aviation  Administration, fundet en ny fejl i Boeing 737 MAXs flysoftware.

Fejlen har ifølge FAA et risiko-potentiale, der kan føre til en gentagelse af de scenarier, der førte til to fatale havarier med Boeing 737 MAX i oktober 2018 og i marts 2019.

De to ulykker medførte at alle Boeing 737 MAX fly fik flyveforbud i marts 2019 – et forbud, der stadig gælder.

Boeing selv meldte i april i år, at 737 MAX er fit for flight, men nu tyder noget på, at det nok ikke helt er tilfældet alligevel.

MCAS spøger

Det er igen problemer med softwaren til dele af Boeings meget udskældte MCAS, (Maneuvering Characteristics Augmentation System), der er i centrum.

Fejlen, der medfører en forhøjet risiko for havari, kom til syne under en test med et såkaldt ‘runaway stabilizer scenario‘.

Her fik FAAs testpiloter problemer med at genoprette et normalt flyvemønster.

Et ‘runaway stabilizer scenario‘ er en situation, hvor flyets MCAS system påvirker flyets horisontale stabilisator så flyet og flyets MCAS system sænker flyets næse gentagne gange.

Lyder det bekendt?

Det var samme situation, der førte til de to tragiske hændelser, der er nævnt ovenfor.

Meningen er, og har hele tiden været, at piloterne skal (kunne) gribe ind og normalisere flyvningen.

Det er stadig uvist om piloterne på Flight 610 og Flight 302 nåede at gennemgå, eller overhovedet fulgte, den emergency checklist, der skal bruges i sådan en situation.

Nu viser det at FAAs testpiloter havde store og langvarige problemer med at få kontrolsøjlens kontakter til stabilsatorens elektriske trimmotor til at reagere hurtigt.

FAA piloterne oplevede for lange responstider for både de ovennævnte trim-kontakter og de kontakter, der helt afbryder de elektriske motorer til trim af den horisontale stabilisator.

Afbrydelse af netop de kontakter er emergency checklistens næste trin.

Testpiloterne oplevede magtesløshed overfor situationen og frustration over ikke at kunne normalisere flyvningen hurtigt.

Langsom chip? Langsom software?

Nu venter alle så på svar om det vil være nødvendigt at udskifte en altfor langsomt arbejdende chip, eller om en software opdatering kan løse problemet.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22