SAS og Airbus vil udvikle el- og hybridfly - flyvere.dk

Foto: Wikimedia commons.

SAS og Airbus vil udvikle el- og hybridfly

Luftfartsselskabet SAS har sammen med flyproducenten Airbus udsendt en fælles erklæring om at SAS og Airbus vil udvikle el-fly.

SAS har tidligere taget en række initiativer, der skal begrænse udledningen af klimaskadelig CO2 fra selskabets fly. 

SAS miljø-initiativer omfatter blandt andet indkøb af nye ‘miljøvenlige’ fly, fokus på biofuels og nu altså et samarbejde med Airbus om udviklingen af hybrid- og elfly.

Airbus: Fremtiden er elektrisk

Airbus har gennem længere tid haft forskellige udviklingsprogrammer af elektriske og hybride fly.

Allerede i 2015 beskrev vi her på flyvere.dk Airbus E-fan flyet, der er Airbus første elektriske fly.

E-fan flyet drives af to elektriske motorer.

Med E-Fan X projektet har Airbus fortsat udviklingen af elektrisk fremdrift til større passagerfly.

SAS og Airbus vil udvikle el- og hybridfly i et nyt samarbejde

I en pressemeddelelse skriver SAS, at man har indgået en fælles aftale med Airbus (en såkaldt Memorandum of Understanding) om et fælles ‘økosystem’, der skal undersøge og facilitere udviklingsmulighederne for nye el- og hybridfly.

Parterne kalder det for et unikt samarbejde, der skal kortlægge betingelserne for at udvikle el- og hybridfly, der kan bruges kommercielt i stor skala – dvs. store elektriske og hybride passagerfly:

The partnership involves a joint research project where SAS and Airbus will work together to build knowledge of the opportunities and challenges regarding operations and infrastructure linked to large scale introduction of hybrid and electric aircraft in commercial traffic.

SAS

Airbus beskriver aftalen som et research projekt, der skal undersøge og beskrive de operationelle og infrastrukturelle muligheder og udfordringer, der er ved indførslen af el- og hybridfly i stor skala for bla. flyselskaber.

Effektive fly

De kommercielle civile passagerfly er i dag omkring 80% mere brændstofeffektive end for 50 år siden.

Men de seneste års eksplosive udvikling i antallet af fly, flyafgange og passagerer har ophævet alle fordele ved nutidens brændstof-effektive passagerfly.

Denne udvikling ser ud til at ville fortsætte med en estimeret fordobling af fly, flyafgange og passagerer de næste 20 år – med mindre der gøres noget nu.

For at imødegå de negative miljøkonsekvenser af den øgede flytrafik har den globale luftfartsindustri, gennem organisationen ATAG, besluttet at arbejde for en 50% reducering af luftfartsindustriens miljøskadelige udledninger frem mod år 2050.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22