737 MAX test flyvning - flyvere.dk

Foto: Wikimedia commons.

737 MAX testflyvning

I mandags gennemførte Boeing en 737 MAX testflyvning over Stillehavet ud for Californiens kyst med et af selskabets egne 737 MAX fly.

Boeing selv er ikke særlig meddelsom om flyvningens detaljer – hverken formålet eller resultaterne af flyvningen.

Vi ved dog at flyvningen var bestilt af den amerikanske luftfartsmyndighed FAA.

Ifølge en talsmand fra Boeing var flyvningen en såkaldt ‘engineering flight‘.

En engineering flight gennemføres for at indsamle data om flyvningen og flyets bevægelser.

Ikke mindst indsamles der data om hvordan flyets flykontrol software reagerer og udfører sit arbejde under flyvningen.

Boeing 737 MAX fly på Boeing Field med flyveforbud. Foto: Wikimedia.

Lang vej endnu for Boeing 737 MAX

Det er nu fem måneder siden at Boeings storsælgende fly Boeing 737 MAX fik flyveforbud.

Det skete efter to fatale havarier med Boeing 737 MAX fly.

Et Lion Air fly havarerede i oktober 2018 og et Ethiopian Airlines gjorde det samme i marts 2019 – hvor i alt 346 passagerer og besætningsmedlemmer blev dræbt.

Begge styrt skete få minutter efter take-off mens flyene steg til den planlagte flyvehøjde.

Flyenes MCAS system, der er en del af flyenes flykontrol software, og som bla. skal forhindre at flyet staller ved for lav hastighed under stigninger, fejlede og sendte flyene mod jorden.

I juni i år kom det frem at der er fundet flere fejl på MCAS systemet.

Efter et kvartalsregnskab (Q2 2019) med et minus på 3,4 milliarder USD overvejer Boeing nu helt at stoppe produktionen af 737 MAX fly.

Selskabets CEO Dennis Muilenburg har flere gange udtalt til medier at Boeing håber, at en helt ny udgave af softwaren til det fejlbehæftede MCAS system vil blive godkendt af FAA inden udgangen af 2019.

Han sagde den 25. juli 2019 til BBC, at han er sikker på at Boeing 737 MAX vil være på vingerne igen allerede i oktober 2019…

En yo-yo flyvning

Der er som sagt ikke kommet særlig mange detaljer frem om den nyligt overståede 737 MAX testflyvning.

Men ved hjælp af trackingdata fra flightradar24.com kan man se hvordan flyvningen blev gennemført.

Boeing Flight BOE001 (N7201S) lettede fra Boeing Field i Seattle i USA mandag 5/8 2019 kl. ca. 10.30 lokal tid.

Flightradar24s trackingdata viser en flyvning, der, efter flyets take-off og stigning til en forudbestemt flyvehøjde, består af en række stigende og faldende manøvrer.

Flyet gennemførte manøvrerne mellem 10.000 og 15.000 fods højde.

Det kaldes ofte for en yo-yo flyvning.

MCAS er stadig i fokus

Flyets bevægelser, som fligthradar24 viser, gør det egentlig overflødigt for Boeing at meddele mere om formålet med flyvningen.

Der er ikke meget tvivl om at netop de bevægelser, som testflyvningen bestod af, har haft MCAS systemet i fokus.

De mange bratte stigninger og nedstigninger har temmelig sikkert skullet teste og presse MCAS systemet for at påvise om Boeings arbejde med at opdatere MCAS systemet virker efter hensigten.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22