Boeing 737 Max flyveforbud - flyvere.dk

Foto: Wikimedia commons.

Affald i brændstoftankene på 737 MAX

En inspektion har afsløret affald i brændstoftankene på Boeing 737 MAX fly.

Det var under en såkaldt FOD (Foreign Object Debris), inspektion af ny-producerede Boeing 737 MAX fly, at der blev fundet forskellige typer af ‘fremmede objekter‘ i flyenes brændstoftanke.

Ifølge det amerikanske medie leehamnews.com blev fundene gjort på ny-producerede Boeing 737 MAX fly, der stod opmagasineret.

Opmagasineringen skyldes det flyveforbud, som alle Boeing 737 MAX fly har været omfattet af lige siden de to fatale havarier med 737 MAX fly i oktober 2018 og marts 2019.

Boeing har opmagasineret ca. 400 ny-producerede 737 MAX fly på i alt fire standpladser i staterne Texas og Washington i USA.

Boeing fortsatte produktionen af 737 MAX frem til januar 2020 hvorefter produktionen blev midlertidigt indstillet.

En enorm sikkerhedsrisiko

Det siger sig selv at fundet af blandt andet værktøj og klude i brændstoftankene på Boeing 737 MAX fly udgør en enorm sikkerhedsrisiko for flysikkerheden for de pågældende fly.

Løse metagenstande som f.eks værktøj, kan potentielt set slå følsomt sensorisk udstyr i tankene i stykker og stofklude kan nemt blokere selve brændstofkredsløbet til tankene.

Boeing: En fejl er en for mange…

Marks Jenks, der er chef for udvikling og produktion af Boeings 737 MAX, har i et memorandum til Boeings medarbejdere kaldt fundet af FOD for “fuldstændig uacceptabelt“, og at “en fejl er en fejl for mange“.

I sit memorandum varsler Mark Jenks en række nye tiltag, der skal sikre en bedre kvalitet i Boeings inspektionsrutiner:

Team,

During these challenging times, our customers and the flying public are counting on us to do our best work each and every day. That’s why we’re taking action after a range of Foreign Object Debris (FOD) was recently found in the fuel tanks of several 737 MAX airplanes in storage.

FOD is absolutely unacceptable. One escape is one too many. With your help and focus, we will eliminate FOD from our production system.

We’ve already held a series of stand down meetings in Renton with teammates on the factory floor to share a new process for stopping FOD. This process includes:

– Updated instructions and required checklists for teammates working in the fuel cell areas.
– Additional verifications including inspections, audits and checks into our tank closure process to ensure there is zero FOD within the fuel tanks.
– New signage added in these work areas to help remind teammates of the appropriate steps to take.

The success of this initiative is dependent on you. We need our entire team to make this a priority. Thank you for your commitment to put safety, quality and integrity into everything we do.

Mark

Mark Jenks memorandum til Boeings ansatte18/2 2020. Her citeret fra Leeham News and Analysis.

Ikke et enkeltstående tilfælde

Ifølge det amerikanske medie leehamnews.com er det ikke første gang, der findes FOD på Boeings fly.

Det amerikanske luftvåben USAF blev to gange nødsaget til at stoppe modtagelsen af det nye Boeing KC-46A tankfly på grund af FOD fund.

Boeings nye 787 Dreamliner har ifølge leehamnews.com også været ramt af samme problem.

Boeing meddelte selv fundet af FOD til de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA, ifølge leehamnews.com.

Ifølge Sky News har FAA, som reaktion på Boeings henvendelse, udtalt at:

…the Federal Aviation Administration (FAA) [… is] prioritising safety and is following a thorough, deliberate process to verify that all proposed modifications to the Boeing 737 MAX meet the highest certification standards.

Sky News

Ifølge USA Today har FAAs talsperson Lynn Lunsford, udtalt at:

…the agency knows Boeing is conducting a voluntary inspection of undelivered Max planes.

The FAA increased its surveillance based on initial inspection reports and will take further action based on the findings.

USA Today

Et mareridtsagtigt forløb

Nu skal alle ny-producerede Boeing 737 MAX fly inspiceres for FOD i flyenes brændstoftanke.

Det er endnu en stor uforudset opgave for Boeing i forbindelse med deres supersælgende 737-fly.

Problemet lægger nye alen til det mareridtsagtige forløb, som arbejdet med at få løftet flyveforbuddet for 737 MAX flyet har vist sig at være for Boeing.

Alene opgaven med at dræne brændstof og udlufte brændstoftankene på mere end 400 Boeing 737 MAX fly vil tage tid.

Herefter vil selve inspektionen tage op til 3 dage for hvert enkelt fly.

737 MAX: Et helt igennem uforståeligt forløb

Efterhånden som den ene utrolige mediehistorie efter den anden er kommet frem om Boeings problemer med deres 737 MAX fly, er det blevet sværere og sværere at bevare tiltroen til Boeings 737 MAX fly, som flyvere.dk skrev om i marts 2019.

Boeings renomme som en ansvarlig flyproducent har fået nogle gevaldige ridser i lakken.

Det er både ejendommeligt og helt uforståeligt, at en flyproducent med den akkumulerede erfaringsmasse og viden om kvalitetskontrol, som Boeing burde have, overhovedet vil tillade og muliggøre, gennem manglende kvalitetskontrol, at så megen slendrian, som vi efterhånden har været vidne til med forløbet om og med Boeings 737 MAX fly, lader sig gøre…

Fundet af affald i brændstoftankene på 737 MAX fly lægger, som tidligere nævnt, nye alen til det efterhånden temmelig brogede billede af flyproducenten Boeing.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22